Kdo dobře jí, ten dobře spí

Print
Sleep Well

Dobře se v noci vyspat by měla být jedna z nejsamozřejmějších a nejpřirozenějších věcí. Jenže hektický životní styl a pracovní vytížení nám komplikují dodržování správné životosprávy a zlozvyky v oblasti stravování nám mohou bránit v řádném spánku.

„Když máme hodně práce, máme také sklony jíst přes den méně, než je potřeba, a pak si to večer vynahrazujeme. A to je přesný opak toho, co bychom měli dělat,“ říká Luigi Gratton, M.P.H., mj. viceprezident divize Nutriční vzdělávání.

Pan Gratton doporučuje, abychom se seznámili s tím, jak některá jídla mohou ovlivnit kvalitu spánku. Strava bohatá na bílkoviny stimuluje produkci chemických látek v mozku, které nás udržují v bdělosti, a velká porce těsně před ulehnutím může vést k poruchám trávení a pálení žáhy –spolehlivá kombinace, která zažene každý spánek.

Nízkotučná jídla bohatá na sacharidy se tráví rychleji a stimulují tvorbu jiných látek, které pomáhají uklidnit organismus a usnout. Je tedy lepší dávat si hodně proteinů ke snídani a k obědu – budete tak celý den pozornější a s jasnou hlavou. Sacharidy si nechte na večer.

Pokud jste jako většina lidí, máte rádi stimulující účinek kofeinu, takže určitě víte, že šálek kávy před spaním není dobrý nápad. Kofein i alkohol mohou narušovat spánkový režim – třeba i usnete, ale ne nadlouho. Jen těžko se dostanete do fáze nejhlubšího spánku, kdy si tělo nejvíce odpočine. Takže i po osmi hodinách v posteli se ráno budete cítit unaveně. Je také pravděpodobné, že vás probudí plný měchýř, protože káva i alkohol jsou diuretika.

To, jestli je, nebo není dobré dát si před spaním něco malého, závisí na vašem režimu. Pokud si dáte jen malou lehkou (a časnou) večeři, svačinka před spaním – tedy jestli si můžete dovolit nějaké kalorie navíc – vám může pomoci usnout. Potraviny bohaté na vápník, jako mléko a jogurt, jsou dobrou volbou, protože vápník pomáhá uvolnit svaly.

Dobrá výživa pro dobrý spánek:

  • Dejte si lehčí večeři, zaměřte se na saláty, zeleninu, ovoce, celozrnné pečivo a fazole
  • Talíř čočkové polévky se salátem a jako zákusek ovoce
  • Pokud víte, že po kávě neusnete, vyhýbejte se nápojům obsahujícím kofein již 6 až 8 hodin před spaním
  • Alkohol požívejte střídmě – bude se vám lépe spát
  • Většinu tekutin vypijte přes den a po večeři již pití omezujte Pokud večer berete léky, zapíjejte je pouze malým množstvím vody
  • Pokud si rádi před spaním dáváte něco malého na zub, vybírejte si potraviny bohaté na vápník, který pomáhá při uvolnění svalů
  • Šálek teplého mléka je prastarý recept na nespavost – a naše babičky věděly, co dělají


cs-CZ | 28.5.2017 3:22:19 | NAMP2HLASPX01