This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here »

Aktualizovali jsme naše zásady ochrany osobních údajů. Chcete-li si jej prohlédnout,klikněte sem.

Jak skoncovat s jojo efektem

Print
Jak skoncovat s jojo efektem

Jedna z mých dlouhodobých pacientek shodila 60 kg. Ještě než se začnete divit, že „to je teda fakt hodně“ a že by vás „opravdu zajímalo, jak to dokázala“, řeknu vám, že to nebylo najednou. Vlastně se dá říci, že zhubla pětkrát dvanáct kilo. Jedná se o klasickou „jojo dietářku“, jejíž hmotnost klesá a zase stoupá, nicméně na stejné úrovni nikdy dlouho nezůstane. Již dávno bylo prokázáno, že lidé mají větší sklon k jojo efektu u diet, které jsou příliš přísné na to, aby je jeden dokázal dodržovat dlouhodobě. Dieta je dříve nebo později přestane bavit, vrátí se staré zlozvyky, s nimi stará hmotnost a cyklus může začít nanovo.

Není nic špatného na touze dostat svoji váhu pod kontrolu. Pokud jste odhodlaní a motivovaní k dosažení cíle, máte napůl vyhráno. Ale pamatujte, že snaha dosáhnout příliš mnoho příliš rychle nikam nevede. Až budete přemýšlet, nakolik se můžete rychle změnit, buďte realističtí a snažte se skutečně akceptovat, jaké změny pro vás bude redukce hmotnosti znamenat.

Vedení záznamů o dosaženém pokroku je osvědčená a fungující strategie, která vás udrží na cestě k úspěchu. Na škodu není ani hledat podporu ve svém okolí. Přátele do tělocvičny lze jen doporučit. Některým lidem zase pomáhá podpora různých on-line komunit. Buďte flexibilní a učte se z vlastních chyb. Když zkusíte nový cvik nebo jídlo, které vám nevyhovují, nechte je být a nahraďte je něčím jiným. Pamatujte si: cílem není shodit co nejrychleji co nejvíce kilo, ale zavést do svého života zdravý způsob stravy a cvičení, který vám umožní snížit hmotnost a udržet ji na optimální úrovni.

Je zřejmé, že významná část řešení jojo dilematu má něco společného s vaším chováním. Jezte častěji a menší porce. Snažte při každém jídle pamatovat na proteiny. Plánujte dopředu, zaznamenávejte svůj pokrok a využívejte pomoci svého okolí – a budete úspěšní. Sprint do cíle až na hranici sil následovaný poklusem v opačném směru vás nikam nedovede. Pokud jde o úspěšné hubnutí, správná taktika zní „pomalu a vytrvale“.

Autorka: Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan je konzultantkou společnosti Herbalife.



cs-CZ | 20.8.2018 2:13:03 | NAMP2HLASPX01