Pitný režim a cvičení

Print
Pitný režim a cvičení

Lidské tělo se skládá z 60–70 % z vody, takže můžeme bez obav tvrdit, že voda je pro přežití naprosto nezbytná. Voda reguluje tělesnou teplotu, umožňuje nám dýchat, trávit a vyměšovat, pomáhá nám v pohybu a ve spoustě dalších věcí!

Doporučuje se vypít denně 8–10 sklenic vody, ale pokud cvičíte nebo se pohybujete v teplém prostředí, měli byste pít ještě více, protože se více potíte.

Ale stačí nám voda? Nebo potřebujeme ještě nějaký speciální sportovní drink, pokud chceme zajistit správnou hydrataci?
Sportovní nápoje udržují tělo zavodněné a dodají vám energii v případě, že po dobu delší než jedna hodina budete intenzivně cvičit. Ovšem v případě, že necvičíte na takové úrovni, obyčejná voda vám bude bohatě stačit.

Co je to sportovní nápoj?
Složení sportovního nápoje (někdo ho nazývá elektrolyt nebo iontový nápoj) má zajistit správnou úroveň sacharidů (5–8 g/litr) a elektrolytů (např. sodíku a draslíku, které dobře hydratují vaše tělo); jinými slovy má tělu nahradit to, o co přijde během cvičení.

Jestlipak víte, že…
Studie prokázaly, že pokles podílu vody o jediné procento může způsobit velké změny tělesné teploty a již dvouprocentní dehydratace vede k výraznému poklesu výkonnosti! Pokud tedy chcete dobře fungovat, musíte udržovat tělo zavodněné.

Jiné nápoje bohaté na sacharidy zpomalují vstřebávání vody, a tak omezují zavodnění organismu, tudíž se před cvičením nedoporučují.

Takže pokud se chystáte na zátěžové cvičení, sáhněte po sportovním drinku. Jestliže však necvičíte intenzivně každý den, ale dáváte si sportovní nápoje, můžete přibírat na váze z důvodu vyššího podílu sacharidů.

Pokud vám chuť vody nevyhovuje, přidejte plátek citronu a pomeranče nebo lístek máty – nebudete tak do nápoje přidávat kalorie jako v případě ovocné šťávy.

Hydratační tipy pro cvičení

  • Snažte se před cvičením tělo dobře zavodnit – pít začněte už zhruba dvě hodiny předem
  • Tekutiny během cvičení doplňujte
  • Vždy se po cvičení pořádně napijte – je to nesmírně důležité pro regeneraci Snažte se vypít za hodinu jednu až dvě sklenice, dokud nebudete mít světlou moč.


cs-CZ | 27.7.2017 15:40:27 | NAMP2HLASPX02