This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here »

Aktualizovali jsme naše zásady ochrany osobních údajů. Chcete-li si jej prohlédnout,klikněte sem.

Vydejte se na kolo a získejte vytrvalost

Print
Vydejte se na kolo a získejte vytrvalost

Ať už chcete v rámci svého cvičebního režimu navštívit posilovnu nebo toužíte po čerstvém vzduchu, cyklistika je skvělý způsob, jak spálit nějaké kalorie, posílit svaly, prohloubit vitalitu...a rovněž se pobavit!

Cyklistika je již mnoho let oblíbeným sportem. Je pohybem, který můžete přizpůsobit svým kondičním cílům a zájmům. V poslední době zaznamenávám trend, že tělocvičny nabízejí spinningové hodiny, které jsou díky hudbě a světlům tak plné energie, že si vůbec neuvědomíte, že děláte vysoce efektivní kardiocvičení! Na druhé straně pokud si chcete jen vyjet na mírnou vyjížďku, může být cyklistika i nenáročným pohybem.  Existuje nekonečně mnoho možností, jak trénink na kole pojmout tak, abyste dosáhli žádoucí reakce svého těla.

To, jak se rozhodnete jezdit, je na Vás. Můžete jezdit na stacionárním kole v tělocvičně nebo doma s cílem budovat svaly a spalovat kalorie. Můžete se rozhodnout zařadit sport do svého každodenního dojíždění a zvolit si kolo jako dopravní prostředek pro cestu do práce a zpět. Nebo se může stát Vaší dobrovolnou víkendovou rekreační aktivitou, kterou si užijete s celou rodinou.

Cyklistika je skvělá volba, pokud chcete spálit přebytečné kalorie, získat svaly nebo zlepšit svou celkovou kardio kondici. Je to skvělé cvičení pro elitní sportovce i začátečníky. Ať už je Vaše rozhodnutí a kondiční cíl jakýkoli, věřím, že pokud naleznete způsob, jak cyklistiku zařadit do svého zdravého aktivního životního stylu, můžete získat mnohé přínosy pro své zdraví.

Přinášíme několik tipů, jak můžete svou jízdu přizpůsobit dle svých cílů:

Spalování kalorií

Níže uvádíme několik kategorií, které mají vliv na to, jak Vaše tělo při cvičení spaluje kalorie. Pro přehlednost uvedu dva nejdůležitější faktory, které je nutné dosadit do rovnice, kolik energie spálíte.

1: Doba trvání cvičení
2: Míra intenzity

Nalezení dokonalé rovnováhy mez těmito dvěma faktory si vyžádá cvik. Cílem je jezdit s takovou intenzitou, která odpovídá úrovni Vaší aktuální kondice, avšak zároveň Vás nutí překročit komfortní zónu. Je nutné vytyčit si rovněž realizovatelný časový cíl. Pokud budete chtít cyklistickým tréninkem dosáhnout nejlepších možných výsledků, budete muset začít naslouchat svému tělu a stát se svým vlastním trenérem. Vždy se snažte si zážitek co nejvíce zpříjemnit.

Pomalu a vytrvale

Jízda na kole je nenáročná aktivita, díky čemuž se jedná o skvělou volbu pro dny, kdy chcete svým kloubům dopřát odpočinek; nenechte se však slovem „nenáročná“ zmást a nemyslete si, že cyklistika je snadná. Pokud s pohybem začínáte, doporučuji Vám začít s příjemnou vytrvalostní jízdou mírné intenzity. Zkuste míru intenzity (RPE neboli míra pociťované námahy) 6 až 7 po dobu 45 až 60 minut.

Zrychlete

Pokud chcete spálit několik kalorií navíc, zkuste poté, co si na cyklistiku zvyknete, zvýšit míru intenzity tím, že zvýšíte rychlost. Čím rychleji pojedete, tím rychleji musí Vaše tělo pracovat a tím více energie vydá. Můžete zrychlit na RPE 7 až 8.

Cvičební plán si nakombinujte

Intervalový způsob tréninku je na kole skvělý pro spalování kalorií a zlepšení Vaší kardiovaskulární kondice. Střídání intervalů s vysokou intenzitou a intervalů s nízkou intenzitou je skvělá výzva, zejména pokud máte málo času. Intenzitu cvičení zvyšují kratší odpočinkové intervaly.

Zvyšte náročnost

Pokud si chcete vybudovat svaly a naložit si náročnější úkol, můžete do své projížďky na kole zařadit nějaké kopce. Pokud jste na kolo vyjeli ven, hledejte kopce s vhodným sklonem. Čím strmější kopec, tím více námahy a síly musí Vaše svaly vyvinout. Pokud jste na stacionárním kole, hrajte si s vytrvalostí do té doby, než najdete úroveň, která je sice náročná, ale stále Vám umožňuje točit kola ve správném tempu. Pamatujte však, že pokud si naložíte příliš, riskujete přetížení kolen - a jízda ve špatné kondici nikdy není dobrý nápad.

Protáhněte svou vyjížďku

Pokud chcete zvýšit svou vytrvalost, budete muset své vyjížďky prodloužit. Trvání Vaší vyjížďky se odvíjí od Vaší aktuální kondice. Já osobně považuji za vytrvalostní jízdu 90 minut a více, ovšem pokud s cyklistikou začínáte, může být výchozím bodem pro získání vytrvalosti 60 minut. Vzdálenost i dobu trvání postupně přidávejte a snažte se vždy dosáhnout o kousek dál. Abyste se nenudili, zkuste na své dlouhé cestě všechna nebo některá z mých cyklistických doporučení. Zkuste rozmanitý terén/náročnost, změňte rychlost a vychutnejte si tu trochu času navíc, který cvičením strávíte. S teplým počasím přichází ideální čas to zkusit!

Autorkou textu je Samantha Clayton, AFAA, ISSA. Samantha je v Herbalife ředitelkou pro fitness vzdělávání.



cs-CZ | 21.6.2018 22:33:56 | NAMP2HLASPX01