This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here »

Aktualizovali jsme naše zásady ochrany osobních údajů. Chcete-li si jej prohlédnout,klikněte sem.

Sedm tipů, jak správně jíst

Print
Sedm tipů, jak správně jíst

Jestlipak mezi vašimi novoročními předsevzetími bylo „udělám něco s jídelníčkem“? Mnoho z nás si v lednu dává podobný slib, ale zhruba v březnu se přistihneme, jak se vracíme ke starým stravovacím návykům. Možná jste si ukousli příliš velké sousto – nebo jste třeba dost nepřemýšleli o tom, co skutečně znamená „jíst zdravě“. Správně jíst, to není jen dobře volit potraviny, ale také jíst správné jídlo ve správnou dobu. Takže pro vás máme sedm tipů, jak „dobře jíst“.

Dobře se najezte po probuzení. Nemusíte jíst okamžitě po probuzení, ale najíst se ráno je skutečně velmi důležité. Lidé, kteří každé ráno snídají, lépe kontrolují svoji hmotnost, zatímco ti ostatní si to často vynahrazují přejídáním u oběda. Pokud ráno nemáte hlad, zkuste misku ovesné kaše, do které si přimícháte lžičku proteinového prášku, kousek ovoce s trochou jogurtu nebo proteinový koktejl z prášku, mléka a ovoce.

Dobře se najezte než půjdete na nákup. Při nákupu s lačným žaludkem se budete nejspíš chovat jako dítě v cukrárně – všechno vystavené zboží vás bude lákat. Než vyrazíte, dejte si proteinovou tyčinku, kousek ovoce nebo hrst oříšků – pokušení bude mnohem menší, uvidíte. Udělejte si seznam – a snažte se ho dodržet.

Jezte správné tuky. Ve stravě potřebujeme určitý objem tuků, ale většina z nás jich přijímá moc. A platí, že některé tuky jsou prospěšné – jako třeba ty v rybím mase, oříškách, olivách a avokádu – a jiné nikoli. Zdravé tuky obohacují chuť, a tak si do salátu přidávejte avokádo či ořechy nebo si na dušenou zeleninu kápněte kvalitní olivový olej.

Dobře se najezte před cvičením. Než začnete cvičit, potřebujete doplnit palivo, hlavně v případě, že cvičíte hned po ránu. Pokud nemáte dost času najíst se předem, zvolte snadno stravitelná jídla, jako je ovocný koktejl, polévka nebo jogurt. A když máte dost času, dejte si pořádné jídlo plné zdravých sacharidů, než vyrazíte do posilovny – celozrnný chléb, hnědou rýži, těstoviny, ovoce a zeleninu, které vám dodají sílu.

Dobře se najezte po cvičení. Po kvalitním cvičení by mělo vaše tělo cítit potřebu doplnit palivo, takže se snažte do 30 až 45 minut něco sníst. Vaše svaly se jen třesou na ovoce, zeleninu a celozrnné potraviny, které jim pomohou doplnit zásoby sacharidů – a na dávku proteinů pro regeneraci.

Dobře se najezte i mimo domov. V současnosti se stravujeme mimo domov tak často, že už nejde o žádnou zvláštní příležitost. Zkuste odolat nutkání pořádně se v restauraci rozšoupnout. Pokud se snažíte omezit příjem kalorií, rozdělte se o předkrm s přítelem a objednejte si salát navíc. Případně vynechte klasické přílohy plné škrobu a místo nich si dejte zeleninu. Požádejte o dresinky a omáčky zvlášť, abyste měli jejich příjem pod kontrolou.

Dobře se najezte večer. Spousta lidí jí přes den málo nebo nejí vůbec, jen aby do těla dostali velký objem kalorií mezi večeří a postelí. Jenže když přijímáte většinu potravy večer, mozek a svaly nedostávají palivo, které potřebují pro fyzický a duševní výkon přes den. Snažte se místo toho rozdělovat kalorický příjem rovnoměrně mezi hlavní jídla a svačiny. Pokud máte problém s různými laskominami, které se po večeři hromadí ve vašich tukových polštářcích, zkuste si hned po večeři vyčistit zuby – to je jeden z nejlepších způsobů, jak oficiálně ukončit pro daný den proces stravování.



cs-CZ | 20.8.2018 2:11:48 | NAMP2HLASPX01