This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here »

Aktualizovali jsme naše zásady ochrany osobních údajů. Chcete-li si jej prohlédnout,klikněte sem.

Znáte své sacharidy?

Print
Znáte své sacharidy?

Máte sacharidy pod kontrolou? Co je podstatné - sacharidy přijímáme z pestré škály potravin a potřebujeme je k tomu, aby motor našeho těla stále běžel.

Takže, co jsou to sacharidy? Tím, že lidé o sacharidech tolik mluví, byste si mysleli, že každý skutečně ví, z čeho sacharidy získáte a kolik sacharidů bychom měli - nebo neměli - každý den sníst. Ve skutečnosti byly sacharidy vzývány i zatracovány ... zčásti proto, že jim lidé z velké části nerozumí.

Sacharidy - vysvětlení

Když řeknu slovo „sacharid“, pravděpodobně si představíte škrobové jídlo, například nudle, chléb, rýži a brambory. A budete mít pravdu. Avšak stejně tak budete mít pravdu, pokud Vám v hlavě naskočí ovoce nebo zelenina. A budete mít rovněž pravdu, pokud si vzpomenete na cukr nebo med nebo marmeládu ... nebo dokonce sklenici mléka. A to proto, že sacharidy získáváme z řady potravin - a i to je správně. Protože pokud jde o to, jak udržet Váš motor v chodu, prvním palivem, po kterém Vaše tělo sáhne, nejsou tuky nebo proteiny - jsou to sacharidy.

Sacharidy získáváme z řady potravin - ale nepochybně, některé z nich jsou pro nás zdravější než jiné. Proto někdy zaslechnete, že lidé hovoří o různých sacharidech jako o „dobrých“ nebo „špatných“. Snažím se říci, že „dobré“ sacharidy jsou ty, které jsou nejméně zpracované - potraviny jako celé ovoce, zelenina, mléčné výrobky, luštěniny a celozrnné produkty. Do této kategorie spadají rovněž mléčné výrobky, jelikož potraviny jako nízkotučné mléko, jogurt a cottage sýr dodávají tělu sacharidy v podobě přirozeně se vyskytujících cukrů.

Dalším důvodem, proč jsou tyto sacharidy „dobré“, je, že tělu poskytují víc než energii. Připojují se rovněž vitaminy - a v případě ovoce, zeleniny, luštěnin a obilovin přijímáme rovněž vlákninu a antioxidanty.

Na druhé straně intenzivně zpracované rafinované „špatné“ sacharidy zahrnují cukry, sladké pečivo, bílou rýži a pečivo, cereálie, těstoviny a sušenky z bílé mouky, které mají tělu kromě kalorií navíc jen málo co nabídnout. Proto je nejlepší přiklonit se při pokrývání potřeby sacharidů k celému ovoci, zeleniny, celozrnným produktům a luštěninám.

Kolik sacharidů potřebujete?

Někteří lidé se mně ptají, kolik sacharidů by měli každý den sníst. Není snadné na tuto otázku odpovědět. Není to jednoduchá otázka, protože množství sacharidů, které sníte, závisí z velké části na tom, kolik sacharidů každý den spálíte - závisí to však i na tom, jak jste aktivní. Obecně se doporučuje, abyste se snažili přijímat zhruba polovinu kalorií, které sníte, ze sacharidů. Pokud však intenzivně cvičíte, budete možná potřebovat o trochu více. Někteří lidé se snaží dosáhnout snížení hmotnosti velmi nízkým příjmem sacharidů, často však pohoří. Pokud svůj příjem snížíte příliš, pravděpodobně nezajistíte svému tělu dostatek sacharidů, aby pokryl Váš aktivní životní styl.

Svou potřebu sacharidů můžete odhadnout poměrně snadno. Pokud jíte 1 600 kalorií denně, zhruba polovina kalorií by měla pocházet ze sacharidů - což v tomto případě bude zhruba 800 kalorií denně ze sacharidů. Jelikož každý gram sacharidů má 4 kalorie, vydělte doporučené kalorie ze sacharidů čtyřmi a zjistíte, kolik gramů byste měli denně sníst. V tomto případě je 800 kalorií ze sacharidů 200 gramů.

Pamatujte však, že určenou dávku sacharidů můžete spotřebovat velmi rychle, pokud většina Vašich sacharidů bude pocházet z méně zdravých potravin, jako jsou zákusky, limonády, bílý chléb, sušenky a bramborové lupínky. Proto dbejte na kvalitu sacharidů - hlavními zdroji sacharidů ve Vaší stravě by měly být ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, luštěniny a mléčné výrobky.

Napsala Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan je placenou konzultantkou Herbalife.  



cs-CZ | 16.10.2018 0:55:31 | NAMP2HLASPX01