This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here »

Aktualizovali jsme naše zásady ochrany osobních údajů. Chcete-li si jej prohlédnout,klikněte sem.

Vše o tucích

Dělení tuků; dobré tuky, špatné tuky - důležitá je vyváženost.
Print
all about fats
Nutriční příběh spojený s tuky býval poměrně snadný: nasycené tuky byly ty špatné, zatímco polynenasycené tuky byly dobré. Příběh se ovšem poněkud zkomplikoval; nyní hovoříme o správně vyváženém příjmu tuků - zejména dvou druhů polynenasycených tuků, omega-3 a omega-6. Nejprve trochu terminologie; „omega-3“ a „omega-6“ odkazují na chemickou strukturu mastných kyselin, přičemž existuje několik mastných kyselin omega-3 a omega-6, ne jen jedna. A není to tak, že by některá z těchto skupin tuků byla špatná - ve skutečnosti jsou v každé skupině esenciální mastné kyseliny - ty, které potřebujeme přijímat ve stravě, protože si je naše tělo neumí vyrobit. V správném množství - a správném poměru - slouží esenciální mastné kyseliny na podporu růstu, zraku a funkce mozku.   

Problém je v tom, že rovnováha je v naší stravě vychýlená – oproti množství omega 6 v naší stravě máme tendenci přijímat příliš mnoho omega 3. A pokud není zachována rovnováha, může tím trpět naše zdraví.

Vždy to tak nebylo - strava, kterou jedli naši pravěcí předci, obsahovala velké množství zeleniny, ořechů a ryb, můžeme proto odhadovat, že vyváženost omega 3 a omega 6 byla vhodnější, než přijímáme v dnešní stravě.

Avšak v posledních 150 letech se naše nabídka potravin a zvyky natolik změnily, že je pro nás těžké přijmout potřebnou dávku omega 3, která by kompenzovala omega 6. Jedním z nejvýznamnějších faktorů této nerovnováhy tuků je vysoký poměr zpracovaných potravin bohatých na nasycené tuky (smažené potraviny, pečivo, brambůrky, salátové dresinky a sladkosti) oproti nízkému příjmu ryb a dalších zdrojů zdravých tuků, které v dnešní stravě máme.

Můžete-li, snažte se příjem zdravých tuků zvýšit tím, že budete jíst více ryb. Pokud je nevaříte často, začněte s konzervami tuňáka nebo lososa, které lze v řadě jídel použít místo drůbeže - například v casseroles a těstovinách. Pokud nejste schopni ryby do svého jídelníčku několikrát týdně zařadit, možná byste měli zvážit doplněk v podobě rybího oleje.

Ořechy a semena jsou na zdravé tuky přirozeně bohaté a jsou výbornou alternativou na svačinu. Tím, že nahradíte sušenky a brambůrky ořechy, získáte více dobrých tuků a méně těch špatných

Autorkou textu je Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan je v Herbalife ředitelkou pro výživová školení.


cs-CZ | 21.6.2018 22:33:43 | NAMP2HLASPX01