Kalorie

Print
Kalorie
Základní fakta o kaloriích a tělesné hmotnosti

Kalorie jsou

  • jednotky energie, kterou vaše tělo používá pro výkon svých funkcí a aktivit
  • vytvářejí se z proteinů, tuků a sacharidů obsažených v jídle a nápojích
  • jsou nezbytné pro zajištění základních životních funkcí srdce, mozku a plic (viz také bazální metabolismus)
  • jsou nezbytné jako palivo pro jakoukoli činnost – od zahýbání prstem až po běh na 10 km

Počet kalorií, který každý den potřebujeme, závisí na tom, kolik vážíme, kolik máme svalové hmoty a jak jsme aktivní.

Pokud přijímáte více kalorií, než vaše tělo potřebuje, přebytečné kalorie se ukládají v tucích.
Pokud přijímáte méně kalorií, než vaše tělo potřebuje, dříve uložené kalorie (sádlo) se budou spotřebovávat na pokrytí spotřeby energie.

1 kg tuku obsahuje přibližně 7 000 kcal.

Jak zhubnout

Pokud snížíte energetický příjem každý den o 500 kcal, týdně to znamená o 3 500 kcal méně – takže zhubnete o cca půl kilogramu. Ale pozor – nikdy nesnižujte denní příjem kalorií pod 1 200 kcal.*

Pro udržení tělesné hmotnosti

Příjem kalorií z nápojů a potravin musí odpovídat energetickému výdeji. **

Pro ženyPotřebujete cca 26,5 kcal na jeden kilogram váhy. (Žena o váze 70 kg tedy potřebuje zhruba 1 850 kcal denně.)

Pro muže: Potřebujete cca 31 kcal na jeden kilogram váhy. (Muž o váze 90 kg tedy potřebuje cca 2 775 kcal denně).

* Zdroj: Doporučení ke stravování pro Američany, 2005 USA: Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo zemědělství (USDA)
** Zdroj: Doporučení ke stravování pro Američany, 2005 USA: Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo zemědělství



cs-CZ | 28.5.2017 3:23:36 | NAMP2HLASPX01